Wednesday, May 6, 2015

Försenad tvärbana till Kista kan stoppa tusentals bostäder

Försenad tvärbana till Kista kan stoppa tusentals bostäder
May 7th 2015, 04:28

Publicerad 2015-04-29 07:48

Fakta. Spårvägsprojekt

Trenden inom landstingspolitiken är att alla spårvägsprojekt skjuts på framtiden. Det beror både på urholkad ekonomi och på att tunnelbanor har fått högsta prioritet.

Tvärbanans Kistagren beräknas kosta 4,9 miljarder och riskerar att fördröjas när landstinget ska spara.

Spårväg Citys utbyggnad mot Ropsten respektive Centralen bedöms kosta 4,6 miljarder och har redan skjutits upp.

Spårväg Syd med oklar kostnad har skjutits upp flera gånger och finns fram till 2020 enbart med som ännu en utredning.

Spårväg i stället för buss på linje 4 i Stockholms innerstad som utreddes redan för 20 år sedan ska utredas igen.

Men en spårväg byggs faktiskt – tvärbanan förlängs från Hammarby sjöstad till Sickla – ett arbete som startade nyligen och blir klart sommaren 2017.


Foto: Lars Epstein

Landstingets dåliga ekonomi och de galopperande kostnaderna för kollektivtrafiken kan betyda att utbyggnaden av tvärbanans Kistagren skjuts upp – igen.

I Sundbyberg är oron stor för att mångmiljardsatsningen på den nya stadsdelen Stora Ursvik nu ska hamna i malpåse.

Landstingets dåliga ekonomi och de galopperande kostnaderna för kollektivtrafiken kan betyda att utbyggnaden av tvärbanans Kistagren skjuts upp – igen.

I Sundbyberg är oron stor för att mångmiljardsatsningen på den nya stadsdelen Stora Ursvik nu ska hamna i malpåse.

Tvärbanan till Kista, som ska passera Bromma flygplats och Stora Ursvik på väg mot Kista och Helenelund, har i 15 år varit ett angeläget projekt som de politiska partierna i landstinget i princip varit överens om. Men sambandet mellan angeläget projekt och första spadtag är mycket svagt så inget har blivit byggt.

Försenad, uppskjuten och omarbetad har tvärbanan till Kista blivit många gånger och när landstinget ska ta sin budget för nästa år och investeringsplanen för några år framåt hänger Kistagrenen löst igen. Den senaste förseningen av banan bedöms vara två år som nu riskerar att bli fyra eller ännu fler.

– Vi arbetar som bäst med budgeten. Tvärbanan är ett viktigt projekt men vi måste också ta hänsyn till ekonomin, påpekar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) som inte vill ge något svar på frågan om projektet ska skjutas upp eller inte.

Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) har debatterat tvärbanan och de bristande satsningarna på spårtrafik utanför innerstaden i många landstingsdebatter. Hon säger sig hysa stor oro för att det enda projekt som får plats i den bantade budgeten, utom byggen som pågår och de redan beslutade satsningarna på nya tunnelbanor, är andra etappen av uppgraderingen av Roslagsbanan.

– Kistagrenen är väldigt strategisk och angelägen och den ger många nya bostäder. Vi kan inte acceptera att det skjuts upp igen, säger Erika Ullberg.

I Sundbyberg ligger det stadsbyggnadsprojekt som är mest knutet till tvärbanan. Stora Ursvik ska byggas ut till en stadsdel med 15 000 invånare som är helt planerad utifrån att tvärbanan ska gå på en boulevard rakt genom stadsdelen.

– Om det ska bo 15 000 människor här räcker det inte med busstrafik. Redan nu när stadsdelen har 3 000 invånare är busstrafiken otillräcklig, säger Robert Thorstenson, vd för Stora Ursvik KB som samordnar utbyggnaden av stadsdelen.

Han tycker att det som glunkats om en försening på fyra år i stället för den försening på två år som redan är verklighet är mycket oroväckande.

– Nu pågår byggen av 1 000 bostäder samtidigt. Men den senare delen av Stora Ursvik som byggs kring tvärbanan riskerar att hamna i malpåse om spårvägen dröjer, säger Robert Thorstenson.

Politikerna i Sundbybergs stadshus är luttrade efter många och långa diskussioner med SL och landstinget om Kistagrenen. De börjar tappa tålamodet.

– Vi har planerat hela utbyggnadstakten efter att tvärbanan ska rulla 2019. Vi ser nu att bilägandet i Stora Ursvik är betydligt större än prognoserna, säger kommunalrådet Jonas Nygren (S).

Han betonar att Sundbyberg gjort allt landstinget velat.

– Vi medfinansierar Kistagrenen, vi har fixat en ny depå och vi bygger ett bostadsområde för 15 000 människor, påpekar Jonas Nygren.

Hans kommunalrådskollega Stefan Bergström (C) är orolig för att ingen i framtiden ska tro på vad landstinget säger om Kistagrenen skjuts upp ytterligare.

– Jag kommer inte att ge mig förrän det blir byggstart 2017, säger Stefan Bergström.

I så fall skulle spårvagnarna kunna börja rulla 2021. Landstingets borgerliga allians har redan innan budgetbantningen i maj föreslagit att bygget ska delas upp i två delar. Då skulle trafiken mellan Alvik och Stora Ursvik kunna rulla 2021, medan fortsättningen till Kista och Helenelund skulle dröja några år.

– Att dela upp projektet kan nog i efterhand visa sig vara dumsnålt. Kista behöver i allra högsta grad tvärbanan så snart som möjligt, säger Erika Ullberg.

Kristoffer Tamsons vill inte säga vartåt ett beslut om Kistagrenen i budgeten lutar. Men han betonar att det finns en del delbekymmer längs sträckan och påpekar särskilt osäkerheten kring Bromma flygplats framtid.

Anders Sundström

anders.sundstrom@dn.se



unsubscribe from this feed

No comments:

Post a Comment